Selamat Datang ke blog AbieAziz ;) Feel free to drop any comments and your url too. Be my followers and i'll be urs too. Sila jangan buat kacau disini. Jaga tingkah laku anda di blog saya. Thanks ;)

♥Ikut Abie Aziz.♥

Tuesday, August 29, 2017

♥Kontroversi Kuala Lumpur 2017- 29th Sea Games♥

Hi all,

It's good to be back blogging after some times. So my last post adalah pada January 2015, 4 bulan selepas i got married and i thought i want to make a comebacklah kononnya but that time i still attached to a company and masa mencemburui.

So, my 1st post in 2017, i am about to touch on the current issues that happens on the current Kuala Lumpur 2017 - 29th SEA Games where Malaysia adalah tuan rumah seperti yang anda semua tahu. I know this topic quite heavy dan mungkin menyentuh sensitiviti the other neighbouring countries but i will try my best not to hurt or make it worst lagi.  



It is just my humble personal opinion and i believed that the right to an opinion does not make the opinion right or wrong.

The start of the 29th SEA Games or to be specific during the opening ceremony, where The Indonesian flag appears the wrong side up in the commemorative booklet and caused kemarahan rakyat Indonesia. Kesilapan ini telah memberikan impak sangat besar dan ada pihak yang dilihat mengambil kesempatan to even spread the hate towards Malaysia. Walaubagaimanpun, our Youth and Sport Minister, YB Khairy Jamaluddin telah membuat permohonan maaf kepada Menteri Pemuda dan Olahraga Imam Nahrawi dan seluruh rakyat Indonesia. Jika Malaysia di tempat kalian juga kami pasti akan marah, so we are truly sorry about that.



I guess the issues was settled after Malaysia telah membuat permohonan maaf and we totally understand and accept all the criticize made online tetapi mungkin ada beberapa insiden yang menyentuh hati kami sebagai rakyat Malaysia. Mungkin kami bukan tuan rumah terbaik, tetapi i am really sure that we are trying our best to provide as best as we can as host sama seperti other our neighboring countries also. As a host, all countries must have face different challenges/ obstacles, problems in order to make the event successful.






We accept the anger but please stop the hate, jangan bawa atau kaitkan isu bendera terbalik ini dengan isu yang lain. Kekalkan the sportmanship spirit. Do not touch on other issue yang not related to the main incident just to sakitkan hati your neighboring countries. It is normal to back up your own country, but jangan berlebih-lebihan. Know your limits. I saw the makian between netizen of both countries and also the other neighboring countries yang cuba tambah lagi garam kepada luka yang sedang sakit. Come on guys, do not make it even worst. Ada juga netizen Indonesia yang akur menerima dan mempertahankan kami , thanks and really appreciate them and we realize that all countries including Malaysia got the good netizen who always say sorry and motivates and bad netizen yang bermulut jahat, rasis,dll. Malaysian and Indonesian have a lot of similarities especially bangsa Melayu, dan kita adalah serumpun dan mempunyai budaya dan tradisi yang hampir sama. Saya tidak mahu sentuh isu tuntutan mengenai mana-mana adat, budaya atau tradisi sebelum ini kerana bagi saya majoriti bangsa melayu adalah dari Indonesia dan Malaysia tidak lupa juga di negara jiran yang lain dan bangsa lain yang berada di kedua negara ini. Sampai bila, kita mahu menyalahkan satu sama lain, sehingga isu ini dan isu-isu lain menjadi wabak, dan penyakit dan mewujudkan perasaan negatif. Sebaliknya, kita perlu mencari jalan penyelesaian untuk improve the relationship between both countries.

But a bit dissapointed, kerana kesilapan ini terjadi membenarkan kebencian yang disemai netizen kepada Malaysia seems a correct attitude. When people make mistake, the attitude of bashing, insulting of netizen are rights guys??? Seriously??? dan jangan mengaitkan isu ini dengan kemerdekaan kami, if you want to blame then it should be about how careless and how clumsy we are as the host. Isu yang sama juga pernah berlaku kepada Malaysia di temasya anda tetapi kami menerima permohonan maaf anda dan tidak memperbesarkan isu ini.


One of Malaysian website yang dihack oleh Hacker Indonesia.



Demostrasi yang terjadi di Indonesia

Tiada serang balas juga dari beberapa siri protes yang dibuat oleh rakyat Indonesia terhadap Malaysia. Kerana kesilapan ini telah kami akui dan kami telah meminta maaf. Tetapi kami faham, apabila anda marah kebanyakkanya tidak dapat mengawal perasaan.

The real message here - we do not want this kind of issues, merosakkan silaturahim and bring peace. Siapa sahaja yang mahu berbuat silap dan free mendapat makian yang menjejaskan nama baik sendiri terutama sekali dalam majlis atau acara international seperti ini? We are human, not perfect. Not all people in our countries are good, there must be a bad one. That are beyond our control of the wrongdoings and immoralities.

Another issue that need to be highlight adalah - Malaysia have a lot of successful and potential athletes that will produce and contribute to the medals especially gold. Saya tidak menolak kemungkinan bahawa sebagai tuan rumah, kami mungkin diberikan kelebihan tetapi isu atau dilema tuan rumah mendapat kelebihan ini saya rasa dihadapi oleh semua penganjur dan tuan rumah oleh semua negara jiran. Dan anda mungkin boleh buat rujukan setiap sukan SEA dimanakan kedudukan keseluruhan setiap tuan rumah apabila acara berakhir. You know what i mean. Dan sekiranya, anda meragui dan tidak bersetuju dengan keputusan pengadil perlawanan, you can always make an official report and i believed there is a relevant committee will attend to it.

Malaysia sendiri pernah menerima layanan kurang baik, dan juga pernah merasa pengadil perlawanan tidak berlaku adil dgn memberikan kelebihan, points atau kemenangan kepada lawan begitu juga negara jiran yang lain di acara international sebelum ini. Begitu juga negara lain saya pasti.

Malaysia datang dengan keazaman dan semangat kesukanan yang tinggi kali ni kerana sudah tentu temasya dijalankan di negara kami. We never want to lose a precious moment to be remember by attending to show our support in every game since this is not always happen. We are happy to achieve the gold medals target by now. Congrats to all the gold medalist!


.
And not to forget, a day after the closing ceremony which is on the 31st Malaysia will celebrate their 60th Independence Day while Muslim to celebrate Eidul Adha on the 1st September.

To all Malaysian fellow, thank you for all the support during the Sea Games. We will always get through all the hardship together.

No hate but love. Peace.



♥AbieAziz♥

No comments:

Post a Comment

♥Thank You♥